måndag, april 03, 2006

Mobiltelefoner vs. Trafiken

Gnäll, gnäll, gnäll. När ska folk sluta gnälla?
Gamla tanter och gubbar, sura 40-talister, stressade 50-talister, småbarnsföräldrar... Jag blir så trött!

Vad är egentligen snacket om att skaffa mobiltelefonfria zoner i kollektivtrafiken?
Det går reklam på TV om SJ's speciella vagnar med mobilförbud, det talas om att införa mobilfria zoner på tunnelbanan etc. Och vilka är det som vill införa det här? Ja, inte är det jag och alla de jag känner. Naturligtvis är det de som inte använder sig av mobiltelefoner, eller som har mobiltelefon men inte vet hur den ska användas och därför låter den ligga avslagen i väskan. Vad kommer härnäst? Ska vi förbjuda folk att samtala med varandra också?

Men när vi ändå håller på att gnälla om saker som irriterar oss då vi reser kollektivt vill jag ta upp det som stör mig, och som jag i så fall skulle vilja förbjuda:

  • BARN.
    Och deras föräldrar, skötare, mor-och farföräldrar, ledsagare etc.
    Det stör mig oerhört mycket att barn har rätt att springa omkring och kasta saker, oprovocerat komma fram och prata med mig när jag sitter i mina egna tankar på väg mot mitt resmål, kladda ner säten med mat, snor, dregel, avföring etc. Förbjud barn i kollektivtrafiken!
  • MAT.
    Folk borde inte få äta kollektivt. All sorts mat som låter när man äter den borde förbjudas på bussar, tåg, flyg etc. Med mat som låter menar jag ex. BANANER, korv, saker med sås, smörgåsar, choklad etc. Det låter väldigt osmakligt och stör mig när jag försöker sitta och fundera på livet och dess betänkligheter på väg mot mitt resmål.
  • TIDNINGSLÄSNING.
    Folk som sitter och läser sina morgontidningar på tunnelbanan och tar upp bra mycket mer plats än de borde genom att inte vika ihop sidorna de inte läser för tillfället. Dessutom tvingas jag att börja läsa bakom folks ryggar, och sådant är nästintill oförlåtligt. Usch!
  • FYLLON.
    Med det här menar jag inte främst missbrukare, utan de människor som suttit och tagit sig några öl på kvarterskrogen och bestämt sig för att antingen åka vidare till något hippare ställe, gå på konsert eller liknande. Speciellt besvärliga är fyllon i grupp. De skrålar, pratar med stackars nyktra människor som bara vill komma till sitt resmål, skrattar hög och ljudligt, kräks etc. Nej, vet ni vad!
  • SPORTFÅNAR.
    Alla människor som är på väg till en fotbollsmatch, hockeymatch, curlingmatch eller whatever. De är eggade, de är på, de är aggressiva, de är ofta fulla (och hotfulla) och framförallt "a menace to society". Jag gillar inte sport särskilt mycket och vill blir besparad från den sortens människor som gör det - speciellt på offentliga platser som i kollektivtrafiken.
  • TONÅRINGAR.
    Åh, de kan vara så elaka. Speciellt när de kommer i grupp.
    De är elaka mot varandra, mot människor som står ut från mängden, mot människor som har fel kläder eller fel stil, mot sina föräldrar. De är själviska, skriker, skrattar högt och viskar obehagligt.
Ja, min lista skulle kunna pågå i evigheter. Kanske jag borde skicka den till SJ, SL och Connex? Jag anser att mitt gnäll är precis lika viktigt och väsentligt som allt vad människorna i detta inläggs översta rad säger. D v s absolut irrelevant och irriterande. Sluta gnäll om oväsentligheter, eller skriv ett brev till någon som inte bryr sig!