måndag, april 03, 2006

Carola- en dålig förebild?

Det har de senaste dagarna skrivits mycket om Carolas akutbantning och totala "makeover", i samband med Melodifestivalsfinalen. Jag vet inte. Kanske folk inte tycker att det är så märkvärdigt att en kvinna som närmar sig de 40 väljer att renovera sin kropp och sitt utseende. Och inte så lite heller; botox, nya tänder, trimmad in i märgen. Hon kunde knappt göra annat än le in i TV-kameran, stel som en pinne.

Jag kan förstå att det anses vara hennes ensak vad hon vill lägga sina pengar på, och jag är benägen att till viss del hålla med. Visst har hon, liksom alla andra människor, rätt att vilja se snygg ut och presentabel inför en sådan viktig tävling som Melodifestivalen faktiskt är inom hennes arbetsområde. Och visst kan ingen annan bestämma vad hon ska göra med sina pengar, som hon faktiskt kanske förtjänar såsom den stora artist och "folkets älskling" hon faktiskt är. Men...

Hon har också ett stort ansvar att se till.
Framförallt är hon en idol för många unga, och med det menar jag inte tjejer och killar i min ålder, utan unga människori grundskoleåldern. Att göra uttalanden som "tänk vad några kilos skillnad kan spela roll" kan vara livsavgörande i sådan här sammanhang. Unga människor (och då tänker jag främst på flickor) är oerhört påverkningsbara i den här åldern och när en artist, som annars framställs som folklig, helylle och "vanlig" helt plötsligt kör det gamla Hollywood-tricket känns det oerhört vanskligt.
Istället för att enbart låta hennes "team" hindra henne från att uttala sig negativt om homosexuella och sin tro - kan ingen få henne att vara komplett tyst? Det ser ändå ut som om det smärtar henne att tala överhuvudtaget.

Naturligtvis handlar detta inte främst om Carolas uttalanden, utan är ännu en gång ett tecken på hur fullkomligt oresonabla och osympatiska kvällstidningarna är. Jag är absolut inte för censur, men jag anser att det är fullkomligt onödigt att späda på myten om "det perfekta utseendet". Att överhuvudtaget göra en kändis kropp (eller vem som helsts kropp) till hett nyhetsstoff är både osmakligt, ointressant och uselt.
Europas "sista" diktatur går till val,
situationen i de krigsdrabbade länderna i mellanöstern
- ja t o m att Edsbyn blev svenska mästare i bandy är mer intressant, och vad som borde kallas nyheter.