måndag, april 03, 2006

Schyman orerar

I dessa tider av valkampanjer, smutskastning och allehanda metoder för att vinna över väljare till "den rätta" sidan, så börjar även våra politiska partiers valmanifest att segla in. Idag står det i DN om Feministisk initiativs manifest, signerat Gudrun Schyman. Fi lyfter fram frågor som, av oklara skäl, inte alls är självklara i det samhälle vi lever i idag:
  • Kvinnolöner
  • Mäns våld mot kvinnor
  • Delad föräldraförsäkring
  • En diskrimineringsfri värld, och
  • Samhällsbyggande med kvinnoperspektiv
Jag ser det som oerhört märkvärdigt att dessa fem inte redan har integrerats i dagens Sverige. När jag läser förslagen känns de så självklara att man frågar sig själv varför de överhuvudtaget skulle behöva tas upp:

  • Varför är inte kvinnors löner jämställda med de pengar män kammar in varje månad?
  • Varför har det inte tagits större åtgärder mot mäns våld mot kvinnor?
  • Varför är det naturligt att kvinnan ska ta det största ansvaret som föräldet?
  • Varför fortsätter folk att diskrimineras, förföljas och segregeras?
  • Varför behövs överhuvudtaget ett parti som Feministiskt Initiativ?

På sätt och vis känner jag mig chockad över att dessa frågor ska behövas. Vi lever på 2000-talet och borde veta bättre. Men jag är tacksam att Fi finns. Och jag hoppas att de tar sig in i riksdagen, om än med små marginaler.