tisdag, april 18, 2006

Tjejsnack


Nu har jag så äntligen gått med i tjejsnack, som är en fantastiskt liten följetong där de medverkande listar saker och ting en gång per vecka.
För någon så totalt tokig i listor som jag så är det här grymt.

Jag tänker genast se till att inte ligga efter, så därför kommer här det tjejsnack som varit under året - undertecknat Johanna. Kanske att det är lite fusk, men det är ju så kul med listor.


Vecka 15
Påskpynt:
1. Målar ni ägg hemma hos er till påsk?

Nej, inte längre. Jag tror dock att jag målade något ägg förra året.
2. Äter du mer ägg än vanligt till påsk?
Nej, jag äter lika mycket ägg som alltid. Något i veckan.
3. Går du i kyrkan i påskhelgen?
Nej, det verkar onödigt.
4. Äter du lamm till påsk?
Jag äter inte lamm.
5. Vad betyder påsken för dig, är det en religiös högtid eller en mysig inledning på våren?
För mig innebär påsken att våren snart är här, och är orsak till legitim avkoppling.


Vecka 14
Just nu...
1. Är det något speciellt du längtar efter just nu?
Ja, jag längtar till juni och Barcelona.
2. Hur är vädret hos dig just nu?
Blå himmel och ganska fint.
3. Vilken hemsida kommer du att besöka härnäst?
Candia.se
4. Önskar du att du vore någon annanstans just nu?
Nej, helst inte.
5. Önskar du att du vore någon annan, isåfall, vem?
Det verkar ganska jobbigt att ställa om sig till att vara någon annan, så jag svarar nej där.


Vecka 13
Rent hus:
1. Brukar du göra en grundlig vårstädning?
Nej. Vi städar innan någon kommer och hälsar på.
2. Vem tvättar fönstren hemma hos dig?
Tvättar fönstren? De gånger det har inträffat var det nog D.
3. Vad använder du för medel till golven?
Något som luktar gott. Kanske Ajax, är osäker.
4. Vad är roligast/tråkigast i hushållsarbetet?
Laga mat!
5. Hur ofta tvättar du?
För sällan. En gång i månaden kanske. Svårt att få tider här.


Vecka 12
Favoritplatser:
1. Vilken är din favoritplats i din stad?
Djurgården är otroligt vacker på sommaren och våren.
2. I ditt hemland?
Det måste vara vid en bäck nere i en sänka i Östergötland, där bodde flera år som barn. Otroligt vackert och fridfullt.
3. I hemmet?
Sängen.
4. I världen?
Jag är säker på att jag inte har varit vid mitt favoritställe i världen än.
5. I fantasin?
I en lycklig och välmående framtid.


Vecka 11
Vanor och ovanor:
1. Innan jag går hemifrån kollar jag att ...

Plånbok, nycklar, mobil cig, åkakort. En snabb och enkel remsa som gör att man inte glömmer något.

2. Det spelar ingen roll hur jag än försöker, jag kan ändå inte ...
Lära mig pengars värde.
3. Jag äter för mycket ...
Popcorn.
4. Jag brukar alltid ...
Kolla alla uppdateringar i min bokmärkesmapp innan jag gör något annat på nätet.
5. Jag har svårt att ...
Förmå mig att göra saker som jag måste.


Vecka 10
Dagligen:
1. Hur många timmar sover du per natt och är det tillräckligt för dig?
Olika, men oftast minst 8. Jag har sällan problem att sova, tvärtom.
2. Har du lätt att bli arg eller upprörd?
Mycket.
3. Dricker du mycket kaffe, kanske för mycket?
Sedan magkatarren för någon månad sedan dricker jag mycket mindre kaffe. Max en kopp per dag, om jag inte är bortbjuden eller går och fikar.
4. Har du mobiltelefon och isåfall, använder du den mycket?
O ja. Jag är svårt beroende av mobilen, men vill inte påstå att jag använder den hela tiden. Sååå populär är jag inte.
5. Hur många timmar tillbringar du vid datorn varje dag?
Hehe... ärligt? Väldigt många.


Vecka 9
Våren:
1. När börjar du verkligen längta efter våren och leta efter dom första vårtecknen?
Första januari.
2. Vad är det bästa med våren?
Att det inte är så kallt att man inte vill gå utanför dörren och att det blir så härligt grönt överallt. Alla blir dessutom så glada och trevliga av vår.
3. När anser du att man kan säga att den är här?
När himlen är blå och man kan gå i vårjacka utan att frysa.
4. En del storstädar, en del köper fröer, en del klipper ned buskar, vad gör du som du tycker är ett riktigt "vårgöra"?
Gå ut mer och träffa folk? Jag går i ide under vintern.
5. Av vårens första underbara blommor och växter som kommer upp i början vilken är din favorit?
Tussilago och Scilla.


Vecka 8.
Ödsliga frågor:
1. Vad skulle du ta med dig till en öde ö?
Cigaretter och tändare.
2. Vem skulle du vilja ha med dig till ön?
Oj. En händig vän, typ Jonna.
3. Vad skulle du sakna mest?
Mobiltelefonen.
4. Vem skulle du sakna mest?
Daniel och mamma.
5. Tror du att du kan göra upp eld utan tändare/tändstickor?
Absolut inte.


Vecka 7.
Kärlek:
1. Hur gammal var du när du blev kär för första gången?
Min första riktiga kärlek var nog när jag var tio.
2. Vem var föremålet för din första kärlek?
Johan Thorstensson.
3. Hur gammal var du när du fick din första kyss?
Elva.
4. Har du haft en hemlig kärlek någon gång?
Absolut. Flera.
5. Brukar du ge presenter när du är kär?
Ibland, om jag har pengar.


Vecka 6
Handväska?
1. Vad för slags väska eller annat använder du som handväska?
Jag växlar mellan två stycken. En portföljliknande vit 60-talspryl i lack, och en vanlig axelremsväska med en massa pins.
2. Vad har du i din handväska (eller liknande)?
Plånbok, nycklar, mobil, cig, åkakort, penna, block, läppsyl, kvitton...
3. Hur ska en riktigt bra handväska (eller liknande) vara?
Lätt att bära. Bekväm men snygg.
4. Vilken handväska (eller liknande) är den bästa du någonsin haft?
Åh, det var en underbar svart "doktorsväska" som jag hittade i en second-handbutik. Tyvärr gick den sönder i handtaget och gick inte att laga. Det gjorde ont att kasta den. Riktigt ont.
5. Hur gör du med handväska när du går på fest eller går ut?
Helt beroende av vad jag har på mig. Gärna något som matchar, men inte är för stor.


Vecka 5
Flyttplaner:
1. När flyttade du senast?
Augusti/September 2005
2. Hur många gånger har du flyttat?
Oj. 22 gånger fick jag det till.
3. Vad tycker du är det värsta med att flytta?
Flyttstädningen, utan tvekan.
4. Det bästa?
Att packa upp och börja om.
5. Vill du flytta nu och i så fall, vart?
Faktiskt så flyttar vi i månadsskiftet, fick precis klartecken. Till Midsommarkransen.


Vecka 4
Bättre vara rik och frisk än fattig och sjuk?
1. Skulle du gå till den nya lågpristandvården (finns f.n. endast i Stockholm, City Dental) om den fanns i din närhet?
Jag skulle gärna om det inte var åratal av väntan för att få tid.
2. Borde tandvården ingå i den allmänna sjukförsäkringen?
Absolut.
3. Vore det bättre om barnbidraget behovsprövades precis som bostadsbidraget?
Definitivt. Har man en massa pengar ser jag inte orsaken till att man även ska ha bidrag. Då går det direkt till barnen och skapar orättvisa och avund hos klasskamrater som inte har det lika bra.
4. Tycker du att klassklyftorna ökat i samhället?
Det har väl alltid varit illa, men till viss del ja.
5. Vad skulle du tycka om trängselskatt/biltullar infördes i din stad/ort?
Det har införts och jag tycker att det är lysande!


Vecka 3
Sport:
1. Vilken sport tycker du mest om att se på (antingen på plats eller på TV)?
Egentligen ingen, men jag tittar en del när det är OS och VM.
2. Vilken sport tycker du är roligast att själv utföra?
Promenader? Sällskapsspel.
3. Vilken/a idrottare är/var bästa ambassadör/er för Sverige?
Henke Larsson?
4. Varför?
För att han är ganska söt.
5. Vilken sport finner du mest tråkig?
Golf och ridsporter.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul. :-)

12:56 fm  

Skicka en kommentar

<< Home