måndag, juni 26, 2006

Barcelona Zoo






För någon vecka sedan var jag i Barcelona, denna vackra spanska stad. Vi var där främst för att gå på den stora electrofestivalen Sonàr under helgen, men åkte några dagar tidigare för att kunna turista lite och softa.
Jag tror med all säkerhet att det som imponerade mest på mig var Barcelona Zoo. Vi funderade länge på om det var värt att betala ca 140 spänn för att gå in, men det var det väl värt då vi spenderade hela dagen (åtta timmar därinne).
Jag tänker härmed exponera min lista över de djur vi såg, samt poängsätta dessa upplevelser från 1-10, där 10 är högst. Vissa av djuren har även hamnat på bild.

(obs. denna lista är inspirerad av Erlend Loes bok Naiv Super)
Barcelona Zoo, 12/6 -2006

  • Surikat 7 p (trötta men söta)
  • Flodhäst 9 p (fantastiska, de dök, vältrade sig och var allmänt tjocka och rara)
  • Giraff 6 p (den ena envisades med att slicka på trädet i inhängnaden)
  • Tapir 4 p (är egentligen ett av mina favoritdjur, men en av dem kissade på mig - vilket sänker betyget)
  • Kolibri 3 p (hur roliga kan de vara?)
  • Noshörning 4 p (ack så trötta och varma, de ville mest sova och äta)
  • Pygméuggla 9 p (den är liten, den är svårhittad och otroligt rar)
  • Getter 3 p (har jag sett förr)
  • Antiloper 5 p (var väldigt små, och märkligt nog placerade strax intill tigrarna och lejonen... hmm)
  • Gnu 4 p (inte så roliga, men mycket mindre än jag trodde)
  • Bisonoxe 4 p (även de trötta, man ville helst gosa in sig i deras varma päls)
  • Lejon 10 p (första gången jag såg lejon live, jättefina och verkade trivas bra. Hanen agerade värsta Pimpmeistern och rulade bland sina brudar. Tror de trivs med att kunna softa)
  • Tiger 9 p (vad de är vackra!)
  • Gepard 6 p (väldigt intressant att se dessa gigantiska katter, men de trivdes inget vidare och det drar ner.)
  • Lodjur 6 p (märkligt att man inte sett dessa i Sverige, men de var fina och glada)
  • Leopard 2 p (jättefin, men bodde ensam i ett 5*5 meters utrymme och vankade bara fram och tillbaka. Illa!)
  • Svart panter 3 p (snygga, men lata)
  • Ara (flera sort) 8 p (många, fina, stora burar och en del kunde även prata på spanska)
  • Gam (flera sort) 4 p (läskiga typer, men tufft att ha sett)
  • Orm 2 p (hur roligt är det att se ormar bakom glas, egentligen?)
  • Spindel 3 p (huuu)
  • Skorpion 2 p (det var lite tufft med den självlysande, men annars...)
  • Tusenfoting 3 p (stor och med tusen fötter, äcklig men intressant)
  • Krokodil, Cayman, Alligator 3 p (krokodiler solar mest dagtid, och är lika roliga att se live som på bild)
  • Elefant 5 p (de viftade med sina stora öron och snablade sig)
  • Flamingo 5 p (de är rosa, bor vid vatten och kan flyga om de vill)
  • Påfågel 5 p (gick helt lösa på området, charmiga fåglar)
  • Schimpans 4 p (alla sov förutom en unge som spelade apa för alla besökare (tss) )
  • Gorilla 3 p (det är obehagligt att se någon så lik oss sitta bakom lås och bom och titta på oss på samma sätt som vi tittar på dem.)
  • Orangutang 2 p (man får inte slänga in släktingar i miniburar, de blir de så här ledsna)
  • Näsapa 4 p (de är apor, med näsor)
  • Miniapa (flera sort) 6 p (pigga, söta och annorlunda - man vill ha en egen)
  • Babian 4 p (coola apor, men ganska trötta i värmen)
  • Bisamråtta 4 p (som en blandning mellan råtta och bäver, eller något)
  • Utter 5p (pigg simmare som showar för publiken)
  • Säl 6 p ( de är för härliga, plask plask, sim sim)
  • Kungspingvin 6 p (de stod mest rakt upp och ner, men de är ju tuffa av naturen)
  • Fladdermus 7 p (extremt livliga och bra planerad inhängnad, stort och man kunde se mycket utan att det störde dem för mycket)
  • Känguru 5 p (trötta, men tuffa)
  • Wallaby 6 p (inte riktigt lika trötta som sina stora kusiner, och dessutom hade de albinos - coolt)
  • Struts 4 p (så coola, men verkade inte må jättebäst)
  • Hyena 5 p (det här var intressant, de ser inte direkt charmanta ut)
  • Björn 4 p (verkade inte deprimerad, men inte heller helt frisk i huvudet)
  • Delfin 9 p (åh, jag är inget delfinfan men vilka show-offs de är. De gillar att visa upp sig och spexa)
  • Zebra 5 p (svårt att fatta att det är på riktigt, har alltid tänkt mig dem lite som sagodjur)
  • Katt 7 p (en vild katt smög omkring på området, snacka om smörgåsbord...)
  • Padda 5 p (tjocka, coola och tuffa)
  • Groda (flera sort) 7 p (grodor är dödssöta, speciellt när de hoppar på varandra)
  • Skedfågel 3 p (tuff fågel med skedformad mun, heter ev ngt annat eg.)
  • Kungsfiskare 2 p (en fågel)
  • Kamel/Dromedar 4 p (tuffingar som verkar helt oberörda av omvärlden)
  • Lama 5 p (vakna typer som man måste hålla sig på sin vakt när man är nära)
  • Syrsa 3 p (förbaskat äckligt stort djur som jag allvarligt skulle svimma av om jag stötte på i naturen)

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha asså ärligt talat detta fick mig att skratta, fler inlägg i den här stilen! varför inte betygsätta människor eller så?

3:37 em  
Anonymous Anonym said...

har du lagt ner verksamheten eller?

3:54 em  
Anonymous Anonym said...

Av någon konstig anledning hamnade jag på din sida!!! Och med avsky läser jag att du är imponerad av Barcelona Zoo...Jag var där nyligen (förra veckan) det jag såg trodde jag var förbjudet. Eländiga ytor,djur i psykiskt dåligt skick. Man låser inte in vilda stäpp/savann/vandrande djur bakom galler 2006. Du har aldrig varit i Afrika, det har jag 3 gånger. Men det man såg i Barcelona zoo borde man kunna begripa utan att resa till Afrika. jag forts. leta efter en sida att anmäla zoo:et på!

4:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home