onsdag, maj 17, 2006

Usel service (var beredd på gnäll)

-<>
Jag har otroligt stora problem med dålig service. Människor som av någon anledning har lyckats få servicejobb men som inte har ett hum om hur man ska bete sig i ett sådant borde sparkas och svarlistas för gott. Samma sak gäller människor utan hyfs och hut.
Det är dags att lista dålig hyfs och service. En minuslista helt enkelt.
Jag tänker till och med gå så långt som att lista upp dagens händelser 1-3, där 3 är det värsta och 1 kanske inte så långt därifrån. Naturligtvis börjar vi bakifrån.

  1. Den unge man som satt framför mig på tunnelbanan hem från affären. Han hade väldigt vita skor och långa ben som han tog upp nästan hela motsatta sätets bensfär med. Jag knackade honom vänligt på benet (han lyssnade i lurar och hörde inte när jag sa ursäkta) och bad honom leende att flytta lite på fötterna. Han tittade inte ens på mig och flyttade sina fötter ca 5 cm inåt. Efter bara några minuter var de tillbaka på sin gamla plats. Fnys!
  2. Den unge man som trängde sig framför mig då jag skulle gå in genom dörren till busshallen och dessutom bara smet förbi dörren som höll på att stängas. Jag hade båda händerna fulla med dödstunga matkassar och därför inte någon möjlighet att ta emot den tunga dörren som svängde rakt in i min vänstra sida. Även de bakom mig frustade lite av irritation. Fy!
  3. Den unga nonchalanta kassörskan som inte ägnade mig mer än kort blick, och då bara på grund av att jag motsade mig det hon försökte säga åt mig. Hon ville att jag skulle börja packa mina varor (vilket jag naturligtvis var på väg att göra) samtidigt som jag ville hålla lite koll på kassamonitorn då jag ville se att jag inte överskred mina väldigt få tillgångar. Istället började jag packa, och kassörskan pratade högljutt med kassörskan framför sig och tog därmed en liten paus i att slå in varorna. När hon sedan fotsatte och slog ut summan sade hon resultatet till mig i förbifarten medan hon fortsatte fnissa med sin kompis i kassan bredvid - diskuterandes kommande helgs göromål. Hon ryckte sedan åt sig mina pengar medan hon suckade, lade in dem i kassaapparaten och slängde åt mig ett kvitto. Visst började det bra. Hon sa "Hej" och tittade kort på mig när jag lastade upp varorna (och likaså mot kunderna efter mig), men det är ingen idé att hälsa om man ändå inte tänker vara serviceinriktad under resten av den lilla sessionen mellan kunden och kassörskan.
Jag har själv arbetat i serviceyrken, och sätt kollegor som inte heller vet hur man ska bete sig mot kunder. Om man ler och är tillmötesgående så vill kunden komma tillbaka. Jag tänker aldrig mer gå tillbaka till affären jag var i idag.
-

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tänk på att de människor som håller ihop den stora och expansiva servicebranchen är vår tids negrer. De har övertagit arbetsuppgifter och samhällsstatus ifrån nu avskaffade yrkeskategorier som strykpojke, slav och lillpiga. Jag tycker vi kan unna dem att blänga lite surt på sina herrar, kunderna. Vi betalar för deras tjänster, inte för deras kärlek. Unga män på tunnelbanan däremot skall uppfostras i hyfs och vett och liknande och förövrigt borde de klippa och skaffa sig ett jobb.

2:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home