fredag, maj 12, 2006

Tjejsnack, vecka 18 & 19

När man flyttar uppstår ofta de problem jag har dragits med de senaste veckorna; flyttar av abonnemang etc. Naturligtvis tog det jättelång tid att flytta vårt internetabonnemang, och därför har jag inte kunnat skriva på länge. Har inte ens kunnat kolla mina mail. Dessutom passade min mobiltelefon på att dö under samma period.
Det är verkligen intressant hur låst och beroende man är av dessa ting. Har känt mig totalt isolerad de senaste veckorna. Bara en hemtelefon där man inte kan se vem det är som ringer, och därav alltid måste svara pga nyfikenhet.
Nåväl, jag har missat lite tjejsnack och måste genast åtgärda det:

Vecka 19
Sant eller falskt?
1. Jag är alltid välorganiserad
Sant och Falskt. Jag har koll på det mesta även om det inte syns helt utåt.
2. Jag gör en budget för hushållsutgifterna och lyckas för det mesta hålla den.
Falskt.
3. Jag har gott lokalsinne
Falskt.
4. Jag älskar måndagar.
Sant.
5. Jag ljuger aldrig, inte ens en s.k. "vit lögn"
Falskt (eller?)

Vecka 18
Kvinnofrågor:
1. Har du någon gång känt dig diskriminerad p.g.a. ditt kön?
Ja. När jag jobbade på konsum (som kvällsansvarig) och medelålders herrar som kände sig orättvist behandlade eller bara ville klaga lite frågade efter chefen och rynkade på näsan när jag svarade att de talade med henne.
2. Isåfall, gjorde du något åt det, anmälde t.ex.?
Nej. jag tyckte att det räckte med att tala över hans huvud då han insåg att jag bestämde.
3. Finns det en kvinnojour på den ort där du bor?
Jo, det tror jag nog.
4. Är sex timmars arbetsdag viktigast för män eller kvinnor?
För båda. Det är viktigt för mänsklig social sammanhållning.
5. Bör föräldrar dela på föräldraledigheten?
Absolut!